با توجه به مطالعات جدید، رژیم های غذایی گیاهی با کربوهیدرات بالا دیابت نوع 1 را بهبود می بخشد

23 ژوئیه 2020 - براساس دو مطالعه ی موردی که توسط محققان کمیته ی پزشکان برای پزشکی مسئولانه در ژورنال دیابت و متابولیسم منتشر شده است، رژیم های غذایی مبتنی بر گیاهان که سرشار از کربوهیدراتهای کامل هستند، می توانند حساسیت به انسولین و سایر نشانگرهای سلامت را در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 بهبود بخشند.

در هر دو مطالعه موردی، افراد مبتلا به دیابت نوع 1 كه از رژیمهای غذایی مبتنی بر گیاهان،- سرشار از كربوهیدراتهای كامل شامل میوه ، سبزیجات ، غلات سبوس دار و حبوبات-، تبعیت می کردند، مورد بررسی قرار گرفتند. تیم های مراقبت های بهداشتی، کنترل قند خون، عوامل خطر بیماری قلبی و سایر معیارهای سلامت این افراد را قبل و بعد از تغییر رژیم غذایی بررسی کردند.

در اولین مورد، یک بیمار زن که در سال 2018 به دیابت نوع 1 مبتلا شده بود، تحت نظارت قرار گرفت. در زمان تشخیص، هموگلوبین A1c او، 8.7 درصد بود. او ابتدا رژیم کم کربوهیدرات (کمتر از 30 گرم کربوهیدرات در روز) ، و پرچرب که با مصرف مقادیر زیادی گوشت و لبنیات همراه بود را اتخاذ کرد. قند خون وی تثبیت شد، اما به ازای هر گرم کربوهیدرات مصرفی به انسولین بیشتری احتیاج داشت. کلسترول کل وی نیز از 175 به 221 میلی گرم در لیتر افزایش یافت. در ژانویه سال 2019 ، او به رژیم غذایی گیاهی روی آورد و محصولات لبنی، تخم مرغ و گوشت را از رژیم خود حذف کرد. با این روش تغذیه ای، او توانست دوز انسولین خود را کاهش، سطح A1c خود را در 5.4 درصد حفظ کند و سطح کلسترول خود را به 158 میلی گرم در لیتر کاهش دهد.

نویسنده این مطالعه، دکتر Kahleova ، مدیر تحقیقات بالینی کمیته ی پزشکان گفت: این مطالعه تصور غلط مبنی بر اینکه "کربوهیدراتها هنگام ابتلا به دیابت دشمن شما هستند"، را به چالش کشید. در این مطالعه ی موردی، بیمار برعکس این موضوع را تجربه کرد: با افزودن كربوهیدراتهای سالم تر به رژیم غذایی خود سبب شد که كنترل گلایسمی وی تثبیت گردد، نیازهای انسولین او كاهش یابد و سلامت كلی وی تقویت شود.

مورد دیگر مردی 42 ساله بود که در 25 سالگی به دیابت نوع 1 مبتلا شده بود، او غذاهای حیوانی را از رژیم خود حذف کرد و به یک رژیم غذایی کامل و مبتنی بر گیاهان رو آورد. او مصرف کربوهیدرات خود را از 150 گرم به 400-450 گرم در روز افزایش داد. پس از اتخاذ یک رژیم غذایی گیاهی حاوی کربوهیدراتهای مفید، وزن او کاهش یافت، به انسولین کمتری احتیاج داشت و مقدار A1c خود را از 6.2 درصد به دامنه ی بین 5.5 تا 5.8 درصد کاهش داد.

نویسندگان خاطرنشان كردند كه پیش از این یك مطالعه كوچك، نتایج این مطالعات موردی را تأیید كرده است. مطالعه ی پیشین نشان داده بود كه رژیم غذایی پر كربوهیدرات(کربوهیدراتهای مفید) و پر فیبر باعث كنترل قند خون در 10 فرد مبتلا به دیابت نوع 1 می شود. به عنوان گام بعدی، نویسندگان پیشنهاد کردند كه كارآزمائی های بالینی تصادفی برای تأیید یافته های این مطالعات موردی، ارزیابی قابلیت تعمیم آن و تعیین مقدار تأثیر رژیمهای غذایی گیاهی در مدیریت دیابت نوع 1، انجام گردد.

مطالعات قبلی نشان داده اند که رژیم های غذایی کم چرب و گیاهی می توانند برای مبتلایان به دیابت نوع 2 مفید باشند. تحقیقات همچنین نشان داده است که خطر ابتلا به دیابت نوع 2 برای افرادی که رژیم غذایی گیاه خواری دارند، در مقایسه با غیر گیاهخواران تقریباً 50 درصد کمتر است.

دکتر Kahleova می افزاید: دهه ها تحقیق ثابت کرده است که رژیم غذایی مبتنی بر گیاهان می تواند برای مبتلایان به دیابت نوع 2 مفید باشد. حال، این مطالعات موردی، نشان می دهند که ممکن است همین روش برای مبتلایان به دیابت نوع یک نیز مفید باشد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-07-plant-based-diets-high-carbs-diabetes.html